dinsdag 23 september 2014

Drie-op-een-rij

Een bekentenis: ik werk niet zo graag met tricot. Ik verwerk het daarom nauwelijks.
In mijn stoffenkast liggen tricot-stoffen dan ook letterlijk stof te vergaren.

Maar: er heerst een ware babyboom in mijn omgeving. En het is zonde om die mooie stof te laten liggen. Dus: baby-broekjes-tijd!

Drie-op-een-rij

Stapel

Een Hema-legging maat 62 deed hier dienst als patroon. Je hebt slechts één patroondeel nodig, dat je twee keer uit je stof haalt. Legging overnemen, en naadwaarde bijtekenen (onderaan twee cm, bovenaan drie cm, zijkant één cm). Opgelet: de linkerkant op de foto hieronder leg je op de stofvouw. De uiteindelijke broekjes hebben dus geen gestikte zijnaden!

Hema legging

Stik beide onderkanten met een tweelingnaald. Leg dan de twee patroondelen op elkaar, goede kant op goede kant, en stik/overlock de kruisnaden links en rechts bovenaan. Leg vervolgens de benen op elkaar en stik/overlock de de hele benen-boog.
Bovenkant omvouwen, en stikken met de tweelingnaald, maar nog niet helemaal sluiten. Elastiek erin en sluiten. Klaar!

Drie-op-een-rij

Onderkant

Legging

Vink

Had ik geweten dat het zò eenvoudig was...

21 opmerkingen:

  1. Erg leuk en zo simpel! Ik ontdekte vorige week de tweelingnaald, die ik al jaren had maar nooit gebruikte. En ik maakte mijn 1e shirtje, maar ook leggings staan op mijn to-do lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo mooi al die kleurtjes; om vrolijk van te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Perfect. Ik sla het op. Als alternatief voor de t-shirt met het effen broekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moet je meer doen, je tricot boven halen. Super resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo tof en zo'n leuke tricots! Die broekjes zouden goed passen onder de tricot babykleedjes die ik maakte http://lilyenwoody.blogspot.be/2014/09/tricot-babykleedje-fotohandleiding-in.html?m=1

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zonde om zo een leuke tricotjes stof te laten vergaren. Lang leve babyleggings!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke leggings/broekjes zijn dit geworden! Super mooie stofjes. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amai, zo tof. Ik stik ook niet graag tricot, maar dit zou me wel eens overstag kunnen doen gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Perfecte broekjes! Bedankt voor de supereasy tutorial, dat zal hier ook eens getest worden..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De beste babybasic! Toffe stofjes ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zo'n schoontjes! inderdaad zonde om die stofjes te laten liggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Niets is zo overrated dat de angst voor tricot :-) Superschone tricot trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke broekjes! Met een overlock achter de hand zijn kleertjes in tricot echt wel snel klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tricot is zalig! Welkom in die nieuwe wereld ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik maakte nog niet zo lang geleden ook mijn eerste legging en had ook het 'had ik het geweten...' idee. Maar deze zijn wel erg vrolijke exemplaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lukt het ook zonder overlock gemakkelijk?

    Hoeveel stof heb je nodig voor 1 broekje?

    iemand die me even kan helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder overlock lukt het ook prima hoor!
      En met 50 cm stoflengte kom je al toe.
      Succes!

      Verwijderen